Upute za sprečavanje i suzbijanje epidemije COVID-19 za pružatelje socijalnih usluga u sustavu socijalne skrbi (Zadnja izmjena: 14.4.2020.)
Uputa se odnosi na domove za starije i nemoćne osobe i druge pružatelje socijalnih usluga smještaja i organiziranog stanovanja (ustanove, obiteljski domovi, udomiteljske obitelji i drugi pružatelji sukladno Zakonu o socijalnoj skrbi).
Do daljnjeg su zabranjene sve posjete korisnicima, donošenje hrane i sl., a korisnicima je zabranjeno da odlaze kući u posjet kako se za vrijeme boravka izvan smještaja u sustavu scijalne skrbi ne bi inficirali i prilikom povratka infekciju prenijeli na ostale korisnike.
Odlasci u drugi smještaj izvan sustava socijalne skrbi moraju biti opravdani iz medicinskih razloga i prethodno organizirani. Prije otpusta iz bolnice provodi se testiranje na SARS-CoV-2 i korisnika se otpušta tek po primitku negativnog nalaza na SARS-Cov-2. U slučajevima hitnog prijema korisnika se smješta u samoizolaciju uz obveznu provedbu testiran
Do daljnjeg su zabranjene sve posjete korisnicima, donošenje hrane i sl., a korisnicima je zabranjeno da odlaze kući u posjet kako se za vrijeme boravka izvan smještaja u sustavu socijalne skrbi ne bi inficirali i prilikom povratka infekciju prenijeli na ostale korisnike.
Odlasci u drugi smještaj izvan sustava socijalne skrbi moraju biti opravdani iz medicinskih razloga i prethodno organizirani.
Organizacija rada pružatelja socijalnih usluga
Preporuča se
Do daljnjeg su zabranjene sve posjete korisnicima, donošenje hrane i
sl., a korisnicima je zabranjeno da odlaze kući u posjet kako se za vrijeme
boravka izvan smještaja u sustavu socijalne skrbi ne bi inficirali i prilikom
povratka infekciju prenijeli na ostale korisnike.
Odlasci u drugi smještaj izvan sustava socijalne skrbi moraju biti opravdani iz
medicinskih razloga i prethodno organizirani.
Organizacija rada pružatelja socijalnih usluga
Preporuča se
rad zaposlenika organizirati na slijedeći način:
Ako je moguće organizirati turnusni rad u radnoj izolaciji na način da
zaposlenici rade u sedmodnevnim ili četrnaestdnevnim smjenama za vrijeme kojih
dolaze na radno mjesto i odlaze s radnog mjesta organiziranim prijevozom.
Tijekom smjene zaposlenici borave u organiziranom izoliranom smještaju tzv.
radnoj izolaciji u krugu ustanove ili u nekom drugom obliku smještaja, također
ako je moguće organizirati.
Prije dolaska u sedmodnevnu ili četrnaestdnevnu smjenu djelatnika za koje je
organiziran rad iz radne izolacije obavlja se testiranje na SARS-CoV-2.
Testiranje se provodi uoči početka turnusnog rada.
Ako nije moguća organizacija rada iz radne izolacije, također se preporučuje
organizirati turnusni rad u sedmodnevnim ili četrnaestdnevnim smjenama.
Mjerenje temperature i praćenje pojave simptoma kod zaposlenika
Svakodnevno kod dolaska i odlaska s
posla, zaposlenicima se beskontaktnim toplomjerom mjeri
tjelesna temperatura i utvrđuje se imaju li
respiratornih simptoma. Kod osobe s povišenom
temperaturom (37.2oC i veća) mjeri se temperatura i standardnim toplomjerom pod pazuhom.
Evidenciju o vrijednostima izmjerene tjelesne temperature i eventualnom
postojanju respiratornih simptoma upisuje se u zasebnu evidencijsku knjigu. S
temperaturom nije dozvoljeno raditi, pružati socijalnu uslugu niti dolaziti u
prostor poslodavca odnosno pružatelja usluge.
Svaki zaposlenik koji tijekom radnog vremena posumnja ili utvrdi da ima
povišenu temperaturu ili bilo kakve respiratorne ili druge
simptome bolesti obvezno ih mora prijaviti voditelju ustrojbene
jedinice/ravnateljstvu, nadležnom domskom liječniku i nadležnom liječniku
obiteljske medicine te se treba udaljiti s radnog mjesta. Nadležni domski
liječnik ili nadležni liječnik obiteljske medicine u dogovoru s voditeljem
ustrojbene jedinice /ravnateljstvom u domu odnosno smještaju, obavještava
nadležnog epidemiologa i nadležni centar za socijalnu skrb ako se radi o sumnji
na COVID-19 kod zaposlenika. Član udomiteljske obitelji, predstavnik
obiteljskog doma i članovi njegove obitelji
obvezni su pridržavati se svih mjera propisanih za zaposlenike
domova vezano uz nadzor tjelesne temperature i respiratornih simptoma te
obavještavanja nadležnih liječnika primarne zdravstvene zaštite, epidemiologa i
centra za socijalnu skrb.
U slučaju sumnje na kontakt sa zaraženim ili oboljelim od COVID-19,
telefonom se odmah mora javiti nadležnom epidemiologu ili u
COVID ambulantu ako je ustrojena na razini lokalne zajednice te nadležnom
domskom liječniku i nadležnom liječniku obiteljske medicine.
U slučaju saznanja za mogućeg prenositelja /mogući izvor infekcije svaki
zaposlenik odnosno pružatelj usluge dužan je odmah obavijestiti
ravnateljstvo i neposrednog voditelja, predstavnika obiteljskog doma i
udomitelja.
Ulazna vrata otvaraju se na poziv telefonom ili zvonom od 7-15 sati
radnim danom.
Vikendom/blagdanom/ radnim danom poslijepodne vrata otvara dežurni djelatnik.
Na ulazu u ustanovu postaviti dozatore s dezinficijensom za dezinfekciju ruku.
Dostavu za potrebe ustanove preuzimaju nadležni radnici doma na vanjskim
vratima, a ulaz je dozvoljen iznimno serviserima i ostalim službama za čijim
uslugama postoji neodgodiva potreba, uz obveznu mjeru dezinfekcije ruku i po
potrebi nošenja zaštitne maske i zamjenske obuće.
Kupovinu za potrebe pokretnih i orijentiranih korisnika obavlja svaki
drugi dan za to dodijeljeni djelatnik. Sve korisnike potrebno je petkom
upozoriti da nabava neće biti moguća u vrijeme blagdana i neradnih dana. Dnevne
tiskovine korisnicima donosi dežurni djelatnik/ neradnim danom spremačica u
jutarnjoj smjeni ili dežurni djelatnik.
Svim osobama koje ulaze u prostor poslodavca, odnosno pružatelja socijalne
usluge (radnik, član obitelji pružatelja usluge, korisnik, dostavljač, ili bilo
koja druga osoba) dužna je obvezno dezinficirati ruke sredstvom za dezinfekciju
odmah po ulasku i mora im se izmjeriti tjelesna temperatura na isti način kao i
zaposlenicima. Za pridržavanje mjere odgovorna je osoba zadužena za
otključavanje vrata koja je u slučaju nepoštivanja dužna zabraniti ulaz i
obavijestiti neposredno nadređenog voditelja / dežurnu medicinsku sestru i
ravnateljstvo ili predstavnika obiteljskog doma i udomitelja.
Svi radnici i pružatelji socijalnih usluga moraju se pridržavati mjera fizičke
udaljenosti i ukoliko borave u zajedničkim prostorima moraju poštivati mjeru
razmaka od 2 metra te da ih u istom prostoru ne boravi više od petero odnosno
manje, ovisno o veličini prostora.
Zajedničke prostore obvezno je prozračivati dva puta dnevno uz nadzor ulaznih
vrata tamo gdje je potrebno, radi zabrane ulaska. Odgovorna: spremačica u domu.
Sobe korisnika obvezno prozračivati nakon svake njege u trajanju od minimalno
pola sata odnosno primjereno zdravstvenom stanju korisnika i vremenskim
prilikama. Odgovorna: dežurna medicinska sestra/njegovatelj, predstavnik
obiteljskog doma, udomitelj.
Kvake na ulaznim vratima obvezno dezinficirati svaka 2 sata.
Odgovorna: čistačica u smjeni uz potpis i naznaku vremena u bilježnici za
evidenciju, predstavnik obiteljskog doma i udomitelj.
Najmanje jednom dnevno obavezno dezinficirati električne prekidače u
prostorijama, kvake u svim sobama i kupaonicama korisnika te rukohvate u
hodnicima (spremačice), telefone (po mogućnosti i mobitele) u svim sobama
korisnika (njegovateljice), kvake i telefone u kuhinji i skladištima (pomoćne
radnice u kuhinji/kuharice), kvake u praonici rublja (pralje-glačare) kao i
kvake i telefone u uredima (radnici svaki u svom uredu). Svi zaposleni obavezno
moraju odmah po ulasku dezinficirati vlastite mobitele.
Na samom ulazu u prostor smještaja treba osigurati zaseban prostor za oblačenje
radne obuće svim zaposlenicima. Svima ostalima koji ulaze u prostor smještaja
treba osigurati korištenje zamjenske obuće. Alternativno, tamo gdje nije moguće
organizirati zaseban prostor za oblačenje radne obuće kod ulaza u ustanovu,
postavljaju se dezinfekcijske barijere (dezbarijere). Dezbarijere su posebno
pripremljene površine (posude, spužve i sl.) preko kojih moraju proći ljudi
prije ulaska u ustanovu s ciljem sprječavanja unosa mikroorganizama u unutarnji
prostor.
Dezbarijere moraju biti postavljene tako da se ne mogu zaobići ili preskočiti,
a debljine najmanje 6 cm do 8 cm. Kao dezbarijere za dezinfekciju
obuće ljudi najbolje je postaviti sintetske
spužve prelivene otopinom dezinficijensa. Dezinficijensi koji se koriste za
dezbarijeru trebaju biti agresivniji, pa su prikladne klorne otopine jače
koncentracije npr. 0,5 % Na-hipoklorita (izbjeljivač koji se može naći u
kućanstvu razrijeđen 1:10). Za održavanje dezbarijere zadužena je spremačica.
Dezbarijeru svakih 3 sata prati i ponovno natapati s dezinfekcijskom otopinom
ili sukladno dinamici ulazaka unutar prostora smještaja. Ako dezbarijere nisu
smještene ispod natkrivenog prostora, nakon svake kiše moraju se preliti novom
količinom otopine.
Obavezno dodijeliti za svaki zadatak jednu odgovornu osobu.
Zabranjuje se donošenje namirnica i ostalih potrepština korisnicima usluge
smještaja i organiziranog stanovanja od strane članova obitelji i prijatelja za
vrijeme trajanja pandemije. Nepridržavanje navedenih mjera od strane zaposlenih
i nepridržavanje od strane korisnika i/ili rodbine može imati teške, pa i
fatalne posljedice po korisnike koji zbog svojih godina i bolesti pripadaju
najrizičnijoj skupini.
Korisnici
Preporučuje se privremeno ograničiti korisnicima izlazak izvan prostora u kojem se pruža usluga smještaja i organiziranog stanovanja (nekretnina s okućnicom) izuzev u medicinskim i izvanrednim/opravdanim okolnostima te svaki kontakt s ostalim korisnicima osim kada je to neizbježno i pri tome se moraju poštivati mjere fizičke udaljenosti.
Za sve korisnike obveza je pridržavanje mjere fizičke udaljenosti a ukoliko
borave u zajedničkim prostorima mora se držati razmak od 2 metra te poštivati
mjeru da ih nema više od petero odnosno manje u istom prostoru, ovisno o
veličini prostora.
Korisnici su dužni dezinficirati ruke prije svakog obroka, a ukoliko je moguće
tijekom trajanja
epidemije preporuča se da svaki korisnik objeduje u svojoj sobi. Za
pridržavanje mjere u odnosu na korisnike odgovorna je dežurna medicinska sestra
ili drugi dežurni djelatnik odnosno drugi pružatelj usluge.
Organizacija funkcioniranja vezano uz ostale medicinske usluge
Županijski stožeri civilne zaštite dužni su iz postojećeg sustava zdravstvene
zaštite organizirati uspostavu mobilnih uroloških timova, mobilnih timova za
promjenu nazogastrične sonde i trahealne kanile, odnosno osigurati kontinuirano
pružanje svih postupaka zdravstvene skrbi na razini primarne
zdravstvene zaštite i dostupnost nadležnog
liječnika obiteljske medicine te one skrbi s razine
specijalističko-konzilijarne zdravstvene zaštite koja se može pružiti izvan
bolničke ustanove, uz pridržavanje svih mjera prevencije.
Medicinski djelatnik doma pozvati će hitnu medicinsku službu kada je korisniku
životno ugroženo zdravstveno stanje na broj 194. O potrebi za intervencijom
odlučit će djelatnik medicinske prijavno- dojavne jedinice a sukladno hrvatskom
indeksu prijema poziva. U ostalim slučajevima zadužuje se lokalna zajednica za
organiziranje provedbe zdravstvene skrbi i njeno kontinuirano pružanje na
razini primarne zdravstvene zaštite i za kućne posjete koje su u nadležnosti
liječnika obiteljske medicine.
Ako u domovima postoje ambulante, za pružanje zdravstvene skrbi na razini
primarne zdravstvene zaštite za druge osiguranike a ne samo za korisnike
smještaja, potrebno ih je izmjestiti izvan doma za vrijeme trajanja pandemije.
Organizacija bolničke skrbi u nadležnosti je županijskih stožera civilne
zaštite.
Za sve korisnike kojima su potrebni redoviti odlasci u bolnicu zbog liječenja
(npr. hemodijaliza, kemoterapija i dr.) obveza je da se za njih u
domu/smještaju organizira samoizolacija za vrijeme trajanja pandemije. Ako nije
moguće u smještaju osigurati samoizolaciju, korisnike se smješta u bolnicu.
Nakon dugotrajnog bolničkog liječenja provodi se testiranje na SARS-CoV-2 i
korisnika se otpušta u 14-dnevnu samoizolaciju u smještaju, a nakon primitka
negativnog nalaza na SARS-CoV-2. Ako tijekom samoizolacije korisnik razvije
simptome koje upućuju na COVID-19 potrebno je organizirati testiranje na
SARS-CoV-2.
U slučajevima hitnog prijema korisnika se smješta u 14-dnevnu samoizolaciju
uz obveznu provedbu testiranja na SARS-CoV-2.
Postupanje kod sumnje na COVID-19 i kod povratka u smještaj i organizirano
stanovanje u sustavu socijalne skrbi
Izolirati korisnika ili korisnike u zaseban smještaj predviđen za izolaciju
bilo da postoji sumnja na COVID-19 kod korisnika ili da se korisnik vraća u ustanovu,
odnosno pri hitnom prijemu kada još nisu poznati rezultati testiranja na
SARS-Cov-2.
Postupci prema korisnicima koji su bili u visokom riziku od izlaganja infekciji
COVID-19 provode se sukladno mjerama samoizolacije u trajanju od 14 dana.
Korisnik s respiratornim smetnjama, ukoliko nije u jednokrevetnoj sobi, smješta
se u sobu za izolaciju koju ne smije napuštati niti biti u ikakvom socijalnom
kontaktu s drugim korisnicima.
Svaku sumnju na infekciju COVID-19 prijavljuje se nadležnom domskom liječniku
te se u dogovoru s njim obavještava nadležna epidemiološka služba i dogovara
postupak testiranja i daljnja obrada, a eventualno bolničko liječenje dogovara
se uz telefonsku najavu.
U slučaju teže kliničke slike ili značajnijeg pogoršanja bolesti poziva se
hitna medicinska služba (194) te se osobu upućuje na bolničko liječenje.
Korisnike kod kojih je utvrđena zaraza COVID-19 (neovisno o težini kliničke
slike) liječi se u odgovarajućoj bolničkoj ustanovi radi sprječavanja širenja
zaraze novim koronavirusom unutar ustanove, pri čemu se poziva hitna medicinska
služba (194) te se osobu upućuje na bolničko liječenje. U samoizolaciji su
korisnici koji ne pokazuju simptome zaraze (u suprotnom primjenjuje se postupak
s korisnicima sa sumnjom na infekciju COVID-19).
U samoizolaciji o korisniku brinu zaposlenici koji su raspoređeni za pružanje
usluga isključivo za takve korisnike.
U slučaju nemogućnosti organizacije posla zbog većeg broja zaposlenika koji su
u samoizolaciji, stožeri civilne zaštite (državni i lokalni) u koordinaciji s
osnivačima mogu preraspodijeliti zaposlenike drugih ustanova i organizacija, a
kako bi se osigurala kontinuirana skrb o korisnicima domova.
Umrli sa sumnjom na COVID-19
Ako je osoba umrla a sumnja se da je bila zaražena virusom SARS-CoV-2, osoblje
ne smije premještati tijelo umrlog već pozvati mrtvozornika kojeg prethodno
mora upozoriti na opasnost od zaraze i obavijestiti nadležnu epidemiološku
službu. Ostale upute o postupanju s umrlima dostupne su na www.hzjz.hr.
Ostalo
Omogućiti češće i duže telefoniranje radi ublažavanja posljedica
ograničenja posjeta korisnicima. Do daljnjeg se obustavlja prijam novih
korisnika osim na privremeni smještaj u kriznim situacijama uz obveznu
izolaciju korisnika u trajanju od 14 dana i prethodno uzimanje brisa za
testiranje na SARS- CoV-2.
Obustavlja se pružanje usluge dnevnog boravka
korisnika i za korisnike za koje je
potrebno zamjenjuje se uslugom pomoći u kući ili drugom odgovarajućom
uslugom. Usluga pomoći u kući osigurava se korisnicima kojima je nužno potrebna
skrb i to kroz dostavu gotovog obroka ili dostavu namirnica i lijekova dok se
ostali elementi pomoći u kući koji zahtijevaju ulazak u kuću pružaju na način
da ih obavljaju djelatnici koji su do daljnjega oslobođeni svih poslova koji
zahtijevaju kontakt sa štićenicima doma te pri pružanju usluge koriste svu
potrebnu zaštitnu opremu.
Intenzivira se individualan rad s korisnicima te psihosocijalna podrška
kako bi se ublažile posljedice ograničenja posjeta te olakšao život kod
pružatelja usluge za vrijeme trajanja epidemije.
Sve aktivnosti kod pružatelja usluge organiziraju su na način uvažavanja
fizičke udaljenosti.
Osigurava se:
- Testiranje korisnika po isteku 14-dnevne samoizolacije (uzimanje briseva) kod pružatelja usluge, u sljedećim slučajevima:
1. prilikom povratka korisnika socijalne usluge smještaja i organiziranog stanovanja kod svih pružatelja socijalnih usluga (ustanova, obiteljski dom, udomiteljska obitelj i drugi pružatelji socijalnih usluga):
a. iz zdravstvene ustanove,
b. nakon bijega od pružatelja socijalne usluge,
2. prilikom privremenog smještaja u kriznim situacijama korisnika kod svih pružatelja socijalnih usluga (ustanova, obiteljski dom, udomiteljska obitelj i drugi pružatelji socijalnih usluga):
a. prilikom povratka iz zdravstvene ustanove
b. nakon bijega od pružatelja socijalne usluge.
- Zaštitna oprema koja je prvenstveno namijenjena za one koji su u bliskom kontaktu s oboljelim korisnicima, a koju osigurava stožer Civilne zaštite županije.
- Najbolja dostupna skrb za oboljele korisnike u domu do prijema u zdravstvenu ustanovu.
- Kontinuirana suradnja s liječnikom primarne zdravstvene zaštite (liječnikom obiteljske medicine odnosno nadležnim domskim liječnikom) te epidemiološkom službom.
- Kontinuirana nužna suradnja s osnivačem.
HZJZ u suradnji s Ministarstvom za demografiju, obitelj, mlade i
socijalnu politiku
Cijelu uputu možete preuzeti OVDJE.
rad zaposlenika organizirati na slijedeći način:
Ako je moguće organizirati turnusni rad u radnoj izolaciji na način da
zaposlenici rade u sedmodnevnim ili četrnaestdnevnim smjenama za vrijeme kojih
dolaze na radno mjesto i odlaze s radnog mjesta organiziranim prijevozom.
Tijekom smjene zaposlenici borave u organiziranom izoliranom smještaju tzv.
radnoj izolaciji u krugu ustanove ili u nekom drugom obliku smještaja, također
ako je moguće organizirati.
Prije dolaska u sedmodnevnu ili četrnaestdnevnu smjenu djelatnika za koje je
organiziran rad iz radne izolacije obavlja se testiranje na SARS-CoV-2.
Testiranje se provodi uoči početka turnusnog rada.
Ako nije moguća organizacija rada iz radne izolacije, također se preporučuje
organizirati turnusni rad u sedmodnevnim ili četrnaestdnevnim smjenama.
Mjerenje temperature i praćenje pojave simptoma kod zaposlenika
Svakodnevno kod dolaska i odlaska s
posla, zaposlenicima se beskontaktnim toplomjerom mjeri
tjelesna temperatura i utvrđuje se imaju li
respiratornih simptoma. Kod osobe s povišenom
temperaturom (37.2oC i veća) mjeri se temperatura i standardnim toplomjerom pod pazuhom.
Evidenciju o vrijednostima izmjerene tjelesne temperature i eventualnom
postojanju respiratornih simptoma upisuje se u zasebnu evidencijsku knjigu. S
temperaturom nije dozvoljeno raditi, pružati socijalnu uslugu niti dolaziti u
prostor poslodavca odnosno pružatelja usluge.
Svaki zaposlenik koji tijekom radnog vremena posumnja ili utvrdi da ima
povišenu temperaturu ili bilo kakve respiratorne ili druge
simptome bolesti obvezno ih mora prijaviti voditelju ustrojbene
jedinice/ravnateljstvu, nadležnom domskom liječniku i nadležnom liječniku
obiteljske medicine te se treba udaljiti s radnog mjesta. Nadležni domski
liječnik ili nadležni liječnik obiteljske medicine u dogovoru s voditeljem
ustrojbene jedinice /ravnateljstvom u domu odnosno smještaju, obavještava
nadležnog epidemiologa i nadležni centar za socijalnu skrb ako se radi o sumnji
na COVID-19 kod zaposlenika. Član udomiteljske obitelji, predstavnik
obiteljskog doma i članovi njegove obitelji
obvezni su pridržavati se svih mjera propisanih za zaposlenike
domova vezano uz nadzor tjelesne temperature i respiratornih simptoma te
obavještavanja nadležnih liječnika primarne zdravstvene zaštite, epidemiologa i
centra za socijalnu skrb.
U slučaju sumnje na kontakt sa zaraženim ili oboljelim od COVID-19,
telefonom se odmah mora javiti nadležnom epidemiologu ili u
COVID ambulantu ako je ustrojena na razini lokalne zajednice te nadležnom
domskom liječniku i nadležnom liječniku obiteljske medicine.
U slučaju saznanja za mogućeg prenositelja /mogući izvor infekcije svaki
zaposlenik odnosno pružatelj usluge dužan je odmah obavijestiti
ravnateljstvo i neposrednog voditelja, predstavnika obiteljskog doma i
udomitelja.
Ulazna vrata otvaraju se na poziv telefonom ili zvonom od 7-15 sati
radnim danom.
Vikendom/blagdanom/ radnim danom poslijepodne vrata otvara dežurni djelatnik.
Na ulazu u ustanovu postaviti dozatore s dezinficijensom za dezinfekciju ruku.
Dostavu za potrebe ustanove preuzimaju nadležni radnici doma na vanjskim
vratima, a ulaz je dozvoljen iznimno serviserima i ostalim službama za čijim
uslugama postoji neodgodiva potreba, uz obveznu mjeru dezinfekcije ruku i po
potrebi nošenja zaštitne maske i zamjenske obuće.
Kupovinu za potrebe pokretnih i orijentiranih korisnika obavlja svaki
drugi dan za to dodijeljeni djelatnik. Sve korisnike potrebno je petkom
upozoriti da nabava neće biti moguća u vrijeme blagdana i neradnih dana. Dnevne
tiskovine korisnicima donosi dežurni djelatnik/ neradnim danom spremačica u
jutarnjoj smjeni ili dežurni djelatnik.
Svim osobama koje ulaze u prostor poslodavca, odnosno pružatelja socijalne
usluge (radnik, član obitelji pružatelja usluge, korisnik, dostavljač, ili bilo
koja druga osoba) dužna je obvezno dezinficirati ruke sredstvom za dezinfekciju
odmah po ulasku i mora im se izmjeriti tjelesna temperatura na isti način kao i
zaposlenicima. Za pridržavanje mjere odgovorna je osoba zadužena za
otključavanje vrata koja je u slučaju nepoštivanja dužna zabraniti ulaz i
obavijestiti neposredno nadređenog voditelja / dežurnu medicinsku sestru i
ravnateljstvo ili predstavnika obiteljskog doma i udomitelja.
Svi radnici i pružatelji socijalnih usluga moraju se pridržavati mjera fizičke
udaljenosti i ukoliko borave u zajedničkim prostorima moraju poštivati mjeru
razmaka od 2 metra te da ih u istom prostoru ne boravi više od petero odnosno
manje, ovisno o veličini prostora.
Zajedničke prostore obvezno je prozračivati dva puta dnevno uz nadzor ulaznih
vrata tamo gdje je potrebno, radi zabrane ulaska. Odgovorna: spremačica u domu.
Sobe korisnika obvezno prozračivati nakon svake njege u trajanju od minimalno
pola sata odnosno primjereno zdravstvenom stanju korisnika i vremenskim
prilikama. Odgovorna: dežurna medicinska sestra/njegovatelj, predstavnik
obiteljskog doma, udomitelj.
Kvake na ulaznim vratima obvezno dezinficirati svaka 2 sata.
Odgovorna: čistačica u smjeni uz potpis i naznaku vremena u bilježnici za
evidenciju, predstavnik obiteljskog doma i udomitelj.
Najmanje jednom dnevno obavezno dezinficirati električne prekidače u
prostorijama, kvake u svim sobama i kupaonicama korisnika te rukohvate u
hodnicima (spremačice), telefone (po mogućnosti i mobitele) u svim sobama
korisnika (njegovateljice), kvake i telefone u kuhinji i skladištima (pomoćne
radnice u kuhinji/kuharice), kvake u praonici rublja (pralje-glačare) kao i
kvake i telefone u uredima (radnici svaki u svom uredu). Svi zaposleni obavezno
moraju odmah po ulasku dezinficirati vlastite mobitele.
Na samom ulazu u prostor smještaja treba osigurati zaseban prostor za oblačenje
radne obuće svim zaposlenicima. Svima ostalima koji ulaze u prostor smještaja
treba osigurati korištenje zamjenske obuće. Alternativno, tamo gdje nije moguće
organizirati zaseban prostor za oblačenje radne obuće kod ulaza u ustanovu,
postavljaju se dezinfekcijske barijere (dezbarijere). Dezbarijere su posebno
pripremljene površine (posude, spužve i sl.) preko kojih moraju proći ljudi
prije ulaska u ustanovu s ciljem sprječavanja unosa mikroorganizama u unutarnji
prostor.
Dezbarijere moraju biti postavljene tako da se ne mogu zaobići ili preskočiti,
a debljine najmanje 6 cm do 8 cm. Kao dezbarijere za dezinfekciju
obuće ljudi najbolje je postaviti sintetske
spužve prelivene otopinom dezinficijensa. Dezinficijensi koji se koriste za
dezbarijeru trebaju biti agresivniji, pa su prikladne klorne otopine jače
koncentracije npr. 0,5 % Na-hipoklorita (izbjeljivač koji se može naći u
kućanstvu razrijeđen 1:10). Za održavanje dezbarijere zadužena je spremačica.
Dezbarijeru svakih 3 sata prati i ponovno natapati s dezinfekcijskom otopinom
ili sukladno dinamici ulazaka unutar prostora smještaja. Ako dezbarijere nisu
smještene ispod natkrivenog prostora, nakon svake kiše moraju se preliti novom
količinom otopine.
Obavezno dodijeliti za svaki zadatak jednu odgovornu osobu.
Zabranjuje se donošenje namirnica i ostalih potrepština korisnicima usluge
smještaja i organiziranog stanovanja od strane članova obitelji i prijatelja za
vrijeme trajanja pandemije. Nepridržavanje navedenih mjera od strane zaposlenih
i nepridržavanje od strane korisnika i/ili rodbine može imati teške, pa i
fatalne posljedice po korisnike koji zbog svojih godina i bolesti pripadaju
najrizičnijoj skupini.
Korisnici
Preporučuje se privremeno ograničiti korisnicima izlazak izvan prostora u kojem se pruža usluga smještaja i organiziranog stanovanja (nekretnina s okućnicom) izuzev u medicinskim i izvanrednim/opravdanim okolnostima te svaki kontakt s ostalim korisnicima osim kada je to neizbježno i pri tome se moraju poštivati mjere fizičke udaljenosti.
Za sve korisnike obveza je pridržavanje mjere fizičke udaljenosti a ukoliko
borave u zajedničkim prostorima mora se držati razmak od 2 metra te poštivati
mjeru da ih nema više od petero odnosno manje u istom prostoru, ovisno o
veličini prostora.
Korisnici su dužni dezinficirati ruke prije svakog obroka, a ukoliko je moguće
tijekom trajanja
epidemije preporuča se da svaki korisnik objeduje u svojoj sobi. Za
pridržavanje mjere u odnosu na korisnike odgovorna je dežurna medicinska sestra
ili drugi dežurni djelatnik odnosno drugi pružatelj usluge.
Organizacija funkcioniranja vezano uz ostale medicinske usluge
Županijski stožeri civilne zaštite dužni su iz postojećeg sustava zdravstvene
zaštite organizirati uspostavu mobilnih uroloških timova, mobilnih timova za
promjenu nazogastrične sonde i trahealne kanile, odnosno osigurati kontinuirano
pružanje svih postupaka zdravstvene skrbi na razini primarne
zdravstvene zaštite i dostupnost nadležnog
liječnika obiteljske medicine te one skrbi s razine
specijalističko-konzilijarne zdravstvene zaštite koja se može pružiti izvan
bolničke ustanove, uz pridržavanje svih mjera prevencije.
Medicinski djelatnik doma pozvati će hitnu medicinsku službu kada je korisniku
životno ugroženo zdravstveno stanje na broj 194. O potrebi za intervencijom
odlučit će djelatnik medicinske prijavno- dojavne jedinice a sukladno hrvatskom
indeksu prijema poziva. U ostalim slučajevima zadužuje se lokalna zajednica za
organiziranje provedbe zdravstvene skrbi i njeno kontinuirano pružanje na
razini primarne zdravstvene zaštite i za kućne posjete koje su u nadležnosti
liječnika obiteljske medicine.
Ako u domovima postoje ambulante, za pružanje zdravstvene skrbi na razini
primarne zdravstvene zaštite za druge osiguranike a ne samo za korisnike
smještaja, potrebno ih je izmjestiti izvan doma za vrijeme trajanja pandemije.
Organizacija bolničke skrbi u nadležnosti je županijskih stožera civilne
zaštite.
Za sve korisnike kojima su potrebni redoviti odlasci u bolnicu zbog liječenja
(npr. hemodijaliza, kemoterapija i dr.) obveza je da se za njih u
domu/smještaju organizira samoizolacija za vrijeme trajanja pandemije. Ako nije
moguće u smještaju osigurati samoizolaciju, korisnike se smješta u bolnicu.
Nakon dugotrajnog bolničkog liječenja provodi se testiranje na SARS-CoV-2 i
korisnika se otpušta u 14-dnevnu samoizolaciju u smještaju, a nakon primitka
negativnog nalaza na SARS-CoV-2. Ako tijekom samoizolacije korisnik razvije
simptome koje upućuju na COVID-19 potrebno je organizirati testiranje na
SARS-CoV-2.
U slučajevima hitnog prijema korisnika se smješta u 14-dnevnu samoizolaciju
uz obveznu provedbu testiranja na SARS-CoV-2.
Postupanje kod sumnje na COVID-19 i kod povratka u smještaj i organizirano
stanovanje u sustavu socijalne skrbi
Izolirati korisnika ili korisnike u zaseban smještaj predviđen za izolaciju
bilo da postoji sumnja na COVID-19 kod korisnika ili da se korisnik vraća u ustanovu,
odnosno pri hitnom prijemu kada još nisu poznati rezultati testiranja na
SARS-Cov-2.
Postupci prema korisnicima koji su bili u visokom riziku od izlaganja infekciji
COVID-19 provode se sukladno mjerama samoizolacije u trajanju od 14 dana.
Korisnik s respiratornim smetnjama, ukoliko nije u jednokrevetnoj sobi, smješta
se u sobu za izolaciju koju ne smije napuštati niti biti u ikakvom socijalnom
kontaktu s drugim korisnicima.
Svaku sumnju na infekciju COVID-19 prijavljuje se nadležnom domskom liječniku
te se u dogovoru s njim obavještava nadležna epidemiološka služba i dogovara
postupak testiranja i daljnja obrada, a eventualno bolničko liječenje dogovara
se uz telefonsku najavu.
U slučaju teže kliničke slike ili značajnijeg pogoršanja bolesti poziva se
hitna medicinska služba (194) te se osobu upućuje na bolničko liječenje.
Korisnike kod kojih je utvrđena zaraza COVID-19 (neovisno o težini kliničke
slike) liječi se u odgovarajućoj bolničkoj ustanovi radi sprječavanja širenja
zaraze novim koronavirusom unutar ustanove, pri čemu se poziva hitna medicinska
služba (194) te se osobu upućuje na bolničko liječenje. U samoizolaciji su
korisnici koji ne pokazuju simptome zaraze (u suprotnom primjenjuje se postupak
s korisnicima sa sumnjom na infekciju COVID-19).
U samoizolaciji o korisniku brinu zaposlenici koji su raspoređeni za pružanje
usluga isključivo za takve korisnike.
U slučaju nemogućnosti organizacije posla zbog većeg broja zaposlenika koji su
u samoizolaciji, stožeri civilne zaštite (državni i lokalni) u koordinaciji s
osnivačima mogu preraspodijeliti zaposlenike drugih ustanova i organizacija, a
kako bi se osigurala kontinuirana skrb o korisnicima domova.
Umrli sa sumnjom na COVID-19
Ako je osoba umrla a sumnja se da je bila zaražena virusom SARS-CoV-2, osoblje
ne smije premještati tijelo umrlog već pozvati mrtvozornika kojeg prethodno
mora upozoriti na opasnost od zaraze i obavijestiti nadležnu epidemiološku
službu. Ostale upute o postupanju s umrlima dostupne su na www.hzjz.hr.
Ostalo
Omogućiti češće i duže telefoniranje radi ublažavanja posljedica
ograničenja posjeta korisnicima. Do daljnjeg se obustavlja prijam novih
korisnika osim na privremeni smještaj u kriznim situacijama uz obveznu
izolaciju korisnika u trajanju od 14 dana i prethodno uzimanje brisa za
testiranje na SARS- CoV-2.
Obustavlja se pružanje usluge dnevnog boravka
korisnika i za korisnike za koje je
potrebno zamjenjuje se uslugom pomoći u kući ili drugom odgovarajućom
uslugom. Usluga pomoći u kući osigurava se korisnicima kojima je nužno potrebna
skrb i to kroz dostavu gotovog obroka ili dostavu namirnica i lijekova dok se
ostali elementi pomoći u kući koji zahtijevaju ulazak u kuću pružaju na način
da ih obavljaju djelatnici koji su do daljnjega oslobođeni svih poslova koji
zahtijevaju kontakt sa štićenicima doma te pri pružanju usluge koriste svu
potrebnu zaštitnu opremu.
Intenzivira se individualan rad s korisnicima te psihosocijalna podrška
kako bi se ublažile posljedice ograničenja posjeta te olakšao život kod
pružatelja usluge za vrijeme trajanja epidemije.
Sve aktivnosti kod pružatelja usluge organiziraju su na način uvažavanja
fizičke udaljenosti.
Osigurava se:
- Testiranje korisnika po isteku 14-dnevne samoizolacije (uzimanje briseva) kod pružatelja usluge, u sljedećim slučajevima:
1. prilikom povratka korisnika socijalne usluge smještaja i organiziranog stanovanja kod svih pružatelja socijalnih usluga (ustanova, obiteljski dom, udomiteljska obitelj i drugi pružatelji socijalnih usluga):
a. iz zdravstvene ustanove,
b. nakon bijega od pružatelja socijalne usluge,
2. prilikom privremenog smještaja u kriznim situacijama korisnika kod svih pružatelja socijalnih usluga (ustanova, obiteljski dom, udomiteljska obitelj i drugi pružatelji socijalnih usluga):
a. prilikom povratka iz zdravstvene ustanove
b. nakon bijega od pružatelja socijalne usluge.
- Zaštitna oprema koja je prvenstveno namijenjena za one koji su u bliskom kontaktu s oboljelim korisnicima, a koju osigurava stožer Civilne zaštite županije.
- Najbolja dostupna skrb za oboljele korisnike u domu do prijema u zdravstvenu ustanovu.
- Kontinuirana suradnja s liječnikom primarne zdravstvene zaštite (liječnikom obiteljske medicine odnosno nadležnim domskim liječnikom) te epidemiološkom službom.
- Kontinuirana nužna suradnja s osnivačem.
HZJZ u suradnji s Ministarstvom za demografiju, obitelj, mlade i
socijalnu politiku
Cijelu uputu možete preuzeti OVDJE.
ja na SARS-CoV-2.
Do daljnjeg su zabranjene sve posjete korisnicima, donošenje hrane i
sl., a korisnicima je zabranjeno da odlaze kući u posjet kako se za vrijeme
boravka izvan smještaja u sustavu socijalne skrbi ne bi inficirali i prilikom
povratka infekciju prenijeli na ostale korisnike.
Odlasci u drugi smještaj izvan sustava socijalne skrbi moraju biti opravdani iz
medicinskih razloga i prethodno organizirani.
Organizacija rada pružatelja socijalnih usluga
Preporuča se
rad zaposlenika organizirati na slijedeći način:
Ako je moguće organizirati turnusni rad u radnoj izolaciji na način da
zaposlenici rade u sedmodnevnim ili četrnaestdnevnim smjenama za vrijeme kojih
dolaze na radno mjesto i odlaze s radnog mjesta organiziranim prijevozom.
Tijekom smjene zaposlenici borave u organiziranom izoliranom smještaju tzv.
radnoj izolaciji u krugu ustanove ili u nekom drugom obliku smještaja, također
ako je moguće organizirati.
Prije dolaska u sedmodnevnu ili četrnaestdnevnu smjenu djelatnika za koje je
organiziran rad iz radne izolacije obavlja se testiranje na SARS-CoV-2.
Testiranje se provodi uoči početka turnusnog rada.
Ako nije moguća organizacija rada iz radne izolacije, također se preporučuje
organizirati turnusni rad u sedmodnevnim ili četrnaestdnevnim smjenama.
Mjerenje temperature i praćenje pojave simptoma kod zaposlenika
Svakodnevno kod dolaska i odlaska s
posla, zaposlenicima se beskontaktnim toplomjerom mjeri
tjelesna temperatura i utvrđuje se imaju li
respiratornih simptoma. Kod osobe s povišenom
temperaturom (37.2oC i veća) mjeri se temperatura i standardnim toplomjerom pod pazuhom.
Evidenciju o vrijednostima izmjerene tjelesne temperature i eventualnom
postojanju respiratornih simptoma upisuje se u zasebnu evidencijsku knjigu. S
temperaturom nije dozvoljeno raditi, pružati socijalnu uslugu niti dolaziti u
prostor poslodavca odnosno pružatelja usluge.
Svaki zaposlenik koji tijekom radnog vremena posumnja ili utvrdi da ima
povišenu temperaturu ili bilo kakve respiratorne ili druge
simptome bolesti obvezno ih mora prijaviti voditelju ustrojbene
jedinice/ravnateljstvu, nadležnom domskom liječniku i nadležnom liječniku
obiteljske medicine te se treba udaljiti s radnog mjesta. Nadležni domski
liječnik ili nadležni liječnik obiteljske medicine u dogovoru s voditeljem
ustrojbene jedinice /ravnateljstvom u domu odnosno smještaju, obavještava
nadležnog epidemiologa i nadležni centar za socijalnu skrb ako se radi o sumnji
na COVID-19 kod zaposlenika. Član udomiteljske obitelji, predstavnik
obiteljskog doma i članovi njegove obitelji
obvezni su pridržavati se svih mjera propisanih za zaposlenike
domova vezano uz nadzor tjelesne temperature i respiratornih simptoma te
obavještavanja nadležnih liječnika primarne zdravstvene zaštite, epidemiologa i
centra za socijalnu skrb.
U slučaju sumnje na kontakt sa zaraženim ili oboljelim od COVID-19,
telefonom se odmah mora javiti nadležnom epidemiologu ili u
COVID ambulantu ako je ustrojena na razini lokalne zajednice te nadležnom
domskom liječniku i nadležnom liječniku obiteljske medicine.
U slučaju saznanja za mogućeg prenositelja /mogući izvor infekcije svaki
zaposlenik odnosno pružatelj usluge dužan je odmah obavijestiti
ravnateljstvo i neposrednog voditelja, predstavnika obiteljskog doma i
udomitelja.
Ulazna vrata otvaraju se na poziv telefonom ili zvonom od 7-15 sati
radnim danom.
Vikendom/blagdanom/ radnim danom poslijepodne vrata otvara dežurni djelatnik.
Na ulazu u ustanovu postaviti dozatore s dezinficijensom za dezinfekciju ruku.
Dostavu za potrebe ustanove preuzimaju nadležni radnici doma na vanjskim
vratima, a ulaz je dozvoljen iznimno serviserima i ostalim službama za čijim
uslugama postoji neodgodiva potreba, uz obveznu mjeru dezinfekcije ruku i po
potrebi nošenja zaštitne maske i zamjenske obuće.
Kupovinu za potrebe pokretnih i orijentiranih korisnika obavlja svaki
drugi dan za to dodijeljeni djelatnik. Sve korisnike potrebno je petkom
upozoriti da nabava neće biti moguća u vrijeme blagdana i neradnih dana. Dnevne
tiskovine korisnicima donosi dežurni djelatnik/ neradnim danom spremačica u
jutarnjoj smjeni ili dežurni djelatnik.
Svim osobama koje ulaze u prostor poslodavca, odnosno pružatelja socijalne
usluge (radnik, član obitelji pružatelja usluge, korisnik, dostavljač, ili bilo
koja druga osoba) dužna je obvezno dezinficirati ruke sredstvom za dezinfekciju
odmah po ulasku i mora im se izmjeriti tjelesna temperatura na isti način kao i
zaposlenicima. Za pridržavanje mjere odgovorna je osoba zadužena za
otključavanje vrata koja je u slučaju nepoštivanja dužna zabraniti ulaz i
obavijestiti neposredno nadređenog voditelja / dežurnu medicinsku sestru i
ravnateljstvo ili predstavnika obiteljskog doma i udomitelja.
Svi radnici i pružatelji socijalnih usluga moraju se pridržavati mjera fizičke
udaljenosti i ukoliko borave u zajedničkim prostorima moraju poštivati mjeru
razmaka od 2 metra te da ih u istom prostoru ne boravi više od petero odnosno
manje, ovisno o veličini prostora.
Zajedničke prostore obvezno je prozračivati dva puta dnevno uz nadzor ulaznih
vrata tamo gdje je potrebno, radi zabrane ulaska. Odgovorna: spremačica u domu.
Sobe korisnika obvezno prozračivati nakon svake njege u trajanju od minimalno
pola sata odnosno primjereno zdravstvenom stanju korisnika i vremenskim
prilikama. Odgovorna: dežurna medicinska sestra/njegovatelj, predstavnik
obiteljskog doma, udomitelj.
Kvake na ulaznim vratima obvezno dezinficirati svaka 2 sata.
Odgovorna: čistačica u smjeni uz potpis i naznaku vremena u bilježnici za
evidenciju, predstavnik obiteljskog doma i udomitelj.
Najmanje jednom dnevno obavezno dezinficirati električne prekidače u
prostorijama, kvake u svim sobama i kupaonicama korisnika te rukohvate u
hodnicima (spremačice), telefone (po mogućnosti i mobitele) u svim sobama
korisnika (njegovateljice), kvake i telefone u kuhinji i skladištima (pomoćne
radnice u kuhinji/kuharice), kvake u praonici rublja (pralje-glačare) kao i
kvake i telefone u uredima (radnici svaki u svom uredu). Svi zaposleni obavezno
moraju odmah po ulasku dezinficirati vlastite mobitele.
Na samom ulazu u prostor smještaja treba osigurati zaseban prostor za oblačenje
radne obuće svim zaposlenicima. Svima ostalima koji ulaze u prostor smještaja
treba osigurati korištenje zamjenske obuće. Alternativno, tamo gdje nije moguće
organizirati zaseban prostor za oblačenje radne obuće kod ulaza u ustanovu,
postavljaju se dezinfekcijske barijere (dezbarijere). Dezbarijere su posebno
pripremljene površine (posude, spužve i sl.) preko kojih moraju proći ljudi
prije ulaska u ustanovu s ciljem sprječavanja unosa mikroorganizama u unutarnji
prostor.
Dezbarijere moraju biti postavljene tako da se ne mogu zaobići ili preskočiti,
a debljine najmanje 6 cm do 8 cm. Kao dezbarijere za dezinfekciju
obuće ljudi najbolje je postaviti sintetske
spužve prelivene otopinom dezinficijensa. Dezinficijensi koji se koriste za
dezbarijeru trebaju biti agresivniji, pa su prikladne klorne otopine jače
koncentracije npr. 0,5 % Na-hipoklorita (izbjeljivač koji se može naći u
kućanstvu razrijeđen 1:10). Za održavanje dezbarijere zadužena je spremačica.
Dezbarijeru svakih 3 sata prati i ponovno natapati s dezinfekcijskom otopinom
ili sukladno dinamici ulazaka unutar prostora smještaja. Ako dezbarijere nisu
smještene ispod natkrivenog prostora, nakon svake kiše moraju se preliti novom
količinom otopine.
Obavezno dodijeliti za svaki zadatak jednu odgovornu osobu.
Zabranjuje se donošenje namirnica i ostalih potrepština korisnicima usluge
smještaja i organiziranog stanovanja od strane članova obitelji i prijatelja za
vrijeme trajanja pandemije. Nepridržavanje navedenih mjera od strane zaposlenih
i nepridržavanje od strane korisnika i/ili rodbine može imati teške, pa i
fatalne posljedice po korisnike koji zbog svojih godina i bolesti pripadaju
najrizičnijoj skupini.
Korisnici
Preporučuje se privremeno ograničiti korisnicima izlazak izvan prostora u kojem se pruža usluga smještaja i organiziranog stanovanja (nekretnina s okućnicom) izuzev u medicinskim i izvanrednim/opravdanim okolnostima te svaki kontakt s ostalim korisnicima osim kada je to neizbježno i pri tome se moraju poštivati mjere fizičke udaljenosti.
Za sve korisnike obveza je pridržavanje mjere fizičke udaljenosti a ukoliko
borave u zajedničkim prostorima mora se držati razmak od 2 metra te poštivati
mjeru da ih nema više od petero odnosno manje u istom prostoru, ovisno o
veličini prostora.
Korisnici su dužni dezinficirati ruke prije svakog obroka, a ukoliko je moguće
tijekom trajanja
epidemije preporuča se da svaki korisnik objeduje u svojoj sobi. Za
pridržavanje mjere u odnosu na korisnike odgovorna je dežurna medicinska sestra
ili drugi dežurni djelatnik odnosno drugi pružatelj usluge.
Organizacija funkcioniranja vezano uz ostale medicinske usluge
Županijski stožeri civilne zaštite dužni su iz postojećeg sustava zdravstvene
zaštite organizirati uspostavu mobilnih uroloških timova, mobilnih timova za
promjenu nazogastrične sonde i trahealne kanile, odnosno osigurati kontinuirano
pružanje svih postupaka zdravstvene skrbi na razini primarne
zdravstvene zaštite i dostupnost nadležnog
liječnika obiteljske medicine te one skrbi s razine
specijalističko-konzilijarne zdravstvene zaštite koja se može pružiti izvan
bolničke ustanove, uz pridržavanje svih mjera prevencije.
Medicinski djelatnik doma pozvati će hitnu medicinsku službu kada je korisniku
životno ugroženo zdravstveno stanje na broj 194. O potrebi za intervencijom
odlučit će djelatnik medicinske prijavno- dojavne jedinice a sukladno hrvatskom
indeksu prijema poziva. U ostalim slučajevima zadužuje se lokalna zajednica za
organiziranje provedbe zdravstvene skrbi i njeno kontinuirano pružanje na
razini primarne zdravstvene zaštite i za kućne posjete koje su u nadležnosti
liječnika obiteljske medicine.
Ako u domovima postoje ambulante, za pružanje zdravstvene skrbi na razini
primarne zdravstvene zaštite za druge osiguranike a ne samo za korisnike
smještaja, potrebno ih je izmjestiti izvan doma za vrijeme trajanja pandemije.
Organizacija bolničke skrbi u nadležnosti je županijskih stožera civilne
zaštite.
Za sve korisnike kojima su potrebni redoviti odlasci u bolnicu zbog liječenja
(npr. hemodijaliza, kemoterapija i dr.) obveza je da se za njih u
domu/smještaju organizira samoizolacija za vrijeme trajanja pandemije. Ako nije
moguće u smještaju osigurati samoizolaciju, korisnike se smješta u bolnicu.
Nakon dugotrajnog bolničkog liječenja provodi se testiranje na SARS-CoV-2 i
korisnika se otpušta u 14-dnevnu samoizolaciju u smještaju, a nakon primitka
negativnog nalaza na SARS-CoV-2. Ako tijekom samoizolacije korisnik razvije
simptome koje upućuju na COVID-19 potrebno je organizirati testiranje na
SARS-CoV-2.
U slučajevima hitnog prijema korisnika se smješta u 14-dnevnu samoizolaciju
uz obveznu provedbu testiranja na SARS-CoV-2.
Postupanje kod sumnje na COVID-19 i kod povratka u smještaj i organizirano
stanovanje u sustavu socijalne skrbi
Izolirati korisnika ili korisnike u zaseban smještaj predviđen za izolaciju
bilo da postoji sumnja na COVID-19 kod korisnika ili da se korisnik vraća u ustanovu,
odnosno pri hitnom prijemu kada još nisu poznati rezultati testiranja na
SARS-Cov-2.
Postupci prema korisnicima koji su bili u visokom riziku od izlaganja infekciji
COVID-19 provode se sukladno mjerama samoizolacije u trajanju od 14 dana.
Korisnik s respiratornim smetnjama, ukoliko nije u jednokrevetnoj sobi, smješta
se u sobu za izolaciju koju ne smije napuštati niti biti u ikakvom socijalnom
kontaktu s drugim korisnicima.
Svaku sumnju na infekciju COVID-19 prijavljuje se nadležnom domskom liječniku
te se u dogovoru s njim obavještava nadležna epidemiološka služba i dogovara
postupak testiranja i daljnja obrada, a eventualno bolničko liječenje dogovara
se uz telefonsku najavu.
U slučaju teže kliničke slike ili značajnijeg pogoršanja bolesti poziva se
hitna medicinska služba (194) te se osobu upućuje na bolničko liječenje.
Korisnike kod kojih je utvrđena zaraza COVID-19 (neovisno o težini kliničke
slike) liječi se u odgovarajućoj bolničkoj ustanovi radi sprječavanja širenja
zaraze novim koronavirusom unutar ustanove, pri čemu se poziva hitna medicinska
služba (194) te se osobu upućuje na bolničko liječenje. U samoizolaciji su
korisnici koji ne pokazuju simptome zaraze (u suprotnom primjenjuje se postupak
s korisnicima sa sumnjom na infekciju COVID-19).
U samoizolaciji o korisniku brinu zaposlenici koji su raspoređeni za pružanje
usluga isključivo za takve korisnike.
U slučaju nemogućnosti organizacije posla zbog većeg broja zaposlenika koji su
u samoizolaciji, stožeri civilne zaštite (državni i lokalni) u koordinaciji s
osnivačima mogu preraspodijeliti zaposlenike drugih ustanova i organizacija, a
kako bi se osigurala kontinuirana skrb o korisnicima domova.
Umrli sa sumnjom na COVID-19
Ako je osoba umrla a sumnja se da je bila zaražena virusom SARS-CoV-2, osoblje
ne smije premještati tijelo umrlog već pozvati mrtvozornika kojeg prethodno
mora upozoriti na opasnost od zaraze i obavijestiti nadležnu epidemiološku
službu. Ostale upute o postupanju s umrlima dostupne su na www.hzjz.hr.
Ostalo
Omogućiti češće i duže telefoniranje radi ublažavanja posljedica
ograničenja posjeta korisnicima. Do daljnjeg se obustavlja prijam novih
korisnika osim na privremeni smještaj u kriznim situacijama uz obveznu
izolaciju korisnika u trajanju od 14 dana i prethodno uzimanje brisa za
testiranje na SARS- CoV-2.
Obustavlja se pružanje usluge dnevnog boravka
korisnika i za korisnike za koje je
potrebno zamjenjuje se uslugom pomoći u kući ili drugom odgovarajućom
uslugom. Usluga pomoći u kući osigurava se korisnicima kojima je nužno potrebna
skrb i to kroz dostavu gotovog obroka ili dostavu namirnica i lijekova dok se
ostali elementi pomoći u kući koji zahtijevaju ulazak u kuću pružaju na način
da ih obavljaju djelatnici koji su do daljnjega oslobođeni svih poslova koji
zahtijevaju kontakt sa štićenicima doma te pri pružanju usluge koriste svu
potrebnu zaštitnu opremu.
Intenzivira se individualan rad s korisnicima te psihosocijalna podrška
kako bi se ublažile posljedice ograničenja posjeta te olakšao život kod
pružatelja usluge za vrijeme trajanja epidemije.
Sve aktivnosti kod pružatelja usluge organiziraju su na način uvažavanja
fizičke udaljenosti.
Osigurava se:
- Testiranje korisnika po isteku 14-dnevne samoizolacije (uzimanje briseva) kod pružatelja usluge, u sljedećim slučajevima:
1. prilikom povratka korisnika socijalne usluge smještaja i organiziranog stanovanja kod svih pružatelja socijalnih usluga (ustanova, obiteljski dom, udomiteljska obitelj i drugi pružatelji socijalnih usluga):
a. iz zdravstvene ustanove,
b. nakon bijega od pružatelja socijalne usluge,
2. prilikom privremenog smještaja u kriznim situacijama korisnika kod svih pružatelja socijalnih usluga (ustanova, obiteljski dom, udomiteljska obitelj i drugi pružatelji socijalnih usluga):
a. prilikom povratka iz zdravstvene ustanove
b. nakon bijega od pružatelja socijalne usluge.
- Zaštitna oprema koja je prvenstveno namijenjena za one koji su u bliskom kontaktu s oboljelim korisnicima, a koju osigurava stožer Civilne zaštite županije.
- Najbolja dostupna skrb za oboljele korisnike u domu do prijema u zdravstvenu ustanovu.
- Kontinuirana suradnja s liječnikom primarne zdravstvene zaštite (liječnikom obiteljske medicine odnosno nadležnim domskim liječnikom) te epidemiološkom službom.
- Kontinuirana nužna suradnja s osnivačem.
HZJZ u suradnji s Ministarstvom za demografiju, obitelj, mlade i
socijalnu politiku
Cijelu uputu možete preuzeti OVDJE.
Organizacija rada pružatelja socijalnih usluga
Preporučuje se rad zaposlenika organizirati na slijedeći način:
Ako je moguće organizirati rad na način da zaposlenici rade u sedmodnevnim smjenama za vrijeme kojih dolaze na radno mjesto i odlaze s radnog mjesta organiziranim prijevozom.
Tijekom sedmodnevne smjene zaposlenici borave u organiziranom izoliranom smještaju tzv. radnoj izolaciji u krugu ustanove ili u nekom drugom obliku smještaja, također ako je moguće organizirati.
Prije dolaska u sedmodnevnu smjenu obavlja se testiranje na SARS-CoV-2 i kod završetka sedmodnevne smjene- na posljednji dan zaposlenici se testiraju na SARS-CoV-2.
Svakodnevno kod dolaska na posao i pri odlasku iz smjene, zaposlenicima se bezkontaktnim toplomjerom mjeri tjelesna temperatura i utvrđuje se imaju li respiratornih simptoma. Izjavu o tome imaju li respiratorne simptome ili druge simpotme bolesti zaposlenici svjedoče potpisom u posebnu evidencijsku knjigu.
Svaki zaposlenik koji tijekom radnog vremena posumnja ili utvrdi da ima povišenu temperaturu ili bilo kakve respiratorne ili druge simptome bolesti obvezno ih mora prijaviti voditelju ustrojbene jedinice/ravnateljstvu i javiti se telefonom nadležnom epidemiologi i nadležnom liječniku obiteljske medicine i nadležnom centru za socijalnu skrb.
Član udomiteljske obitelji, predstavnik obiteljskog doma i članovi njegove obitelji također su obvezni prijaviti sve simptome nadležnom epidemiologu, nadležnom liječnikuobiteljske medicine i nadležnom centru za socijalnu skrb.
U slučaju sumnje na kontakt sa zaraženim ili oboljelim od COVID-19, telefonom se odmah javiti nadležnom epidemiologu ili u COVID ambulantu ukoliko je ustrojena na razini lokalne zajednice.
S temperaturom nije dozvoljeno raditi, pružati socijalnu uslugu niti dolaziti u prostor poslodavca odnosno pružatelja usluge.
Svaka osoba koja ulazi u prostor poslodavca, odnosno pružatelja socijalne usluge (radnik, član obitelji pružatelja usluge, korisnik, dostavljač, ili bilo koja druga osoba) dužna je obvezno dezinficirati ruke sredstvom za dezinfekciju odmah po ulasku. Za pridržavanje mjere odgovorna je osoba zadužena za otključavanje vrata koja je u slučaju nepoštivanja dužna zabraniti ulaz i obavijestiti neposredno nadređenog voditelja / dežurnu medicinsku sestru i ravnateljstvo ili predstavnika obiteljskog doma i udomitelja.
U slučaju saznanja za mogućeg prenositelja /mogući izvor infekcije svaki zaposlenik odnosno pružatelj usluge dužan je odmah obavijestiti ravnateljstvo i neposrednog voditelja, predstavnika obiteljskog doma i udomitelja.
Svi radnici i pružatelji socijalnih usluga moraju se pridržavati mjera socijalne distance i ukoliko borave u zajedničkim prostorima moraju poštivati mjeru da ih ne boravi više od petero u istom prostoru.
Zajedničke prostore obvezno je prozračivati dva puta dnevno uz nadzor ulaznih vrata radi zabrane ulaska. Odgovorna: spremačica u domu.
Sobe korisnika obvezno prozračivati nakon svake njege u trajanju od minimalno pola sata odnosno primjereno zdravstvenom stanju korisnika i vremenskim prilikama. Odgovorna: dežurna medicinska sestra/njegovatelj, predstavnik obiteljskog doma, udomitelj.
Kvake na ulaznim vratima obvezno poprskati dezinfekcijskim sredstvom svaka 2 sata. Odgovorna: čistačica u smjeni uz potpis i naznaku vremena u bilježnici za evidenciju, predstavnik obiteljskog doma i udomitelj.
Najmanje jednom dnevno obavezno dezinficirati električne prekidače u prostorijama, kvake u svim sobama i kupaonicama korisnika te rukohvate u hodnicima (spremačice), telefone (po mogućnosti i mobitele) u svim sobama korisnika (njegovateljice), kvake i telefone u kuhinji i skladištima (pomoćne radnice u kuhinji/kuharice), kvake u praonici rublja (pralje-glačare) kao i kvake i telefone u uredima (radnici svaki u svom uredu). Svi zaposleni obavezno moraju odmah po ulasku dezinficirati vlastite mobitele.
Ulazna vrata otvaraju se na poziv telefonom ili zvonom radnim danom od 7 – 15 prema dogovorenom rasporedu zaduženja.
Kod ulaza u ustanovu postavljaju se dezinfekcijske barijere (dezbarijere). Dezbarijere su posebno pripremljene površine (posude, spužve i sl.) preko kojih moraju proći ljudi prije ulaska u ustanovu s ciljem sprječavanja unosa mikroorganizama u unutarnji prostor.
Dezbarijere moraju biti postavljene tako da se ne mogu zaobići ili preskočiti, a debljine najmanje 6
cm do 8 cm. Kao dezbarijere za dezinfekciju obuće ljudi najbolje je postaviti sintetske spužve prelivene otopinom dezinficijensa. Dezinficijensi koji se koriste za dezbarijeru trebaju biti agresivniji, pa su prikladne klorne otopine jače koncentracije npr. 0,5 % Na-hipoklorita (izbjeljivač koji se može naći u kućanstvu razrijeđen 1:10). Za održavanje dezbarijere zadužena je spremačica. Dezbarijeru svakih 3 sata prati i ponovno natapati s dezinfekcijskom otopinom. Ako dezbarijere nisu smještene ispod natkritog prostora, nakon svake kiše moraju se preliti novom količinom otopine.
Na ulazu u ustanovu postaviti dozatore s dezinficijensom za dezinfekciju ruku. Vikendom/blagdanom/ radnim danom poslijepodne vrata otvara dežurni djelatnik.
Dnevne tiskovine korisnicima donosi dežuri djelatnik/ neradnim danom spremačica u jutarnjoj smjeni ili dežurni djelatnik.
Kupovinu za potrebe pokretnih i orijentiranih korisnika obavlja svaki drugi dan za to dodijeljeni djelatnik.
Sve korisnike potrebno je petkom upozoriti da nabava neće biti moguća u neradnih dana.
Zabranjuje se donošenje namirnica i ostalih potrepština korisnicima vrijeme blagdana i usluge smještaja i organiziranog stanovanja od strane članova obitelji i prijatelja za vrijeme trajanja pandemije.
Dostavu preuzimaju nadležni radnici doma na vanjskim vratima, a ulaz je dozvoljen iznimno serviserima i ostalim službama za čijim uslugama postoji neodgodiva potreba, uz obveznu mjeru dezinfekcije ruku i po potrebi nošenja zaštitne maske.
Obavezno dodijeliti za svaki zadatak jednu odgovornu osobu.
Nepridržavanje navedenih mjera od strane zaposlenih i nepridržavanje od strane korisnika i/ili rodbine može imati teške, pa i fatalne posljedice po korisnike koji zbog svojih godina i bolesti pripadaju najrizičnijoj skupini.
Korisnici
Preporučuje se da se korisnicima privremeno ograniči izlazak izvan prostora u kojem se pruža usluga smještaja i organiziranog stanovanja (nekretnina s okućnicom) izuzev u medicinskim i izvanrednim/opravdanim okolnostima te svaki kontakt s ostalim korisnicima osim kada je to neizbježno i pri tome moraju poštivati mjere socijalne distance.
Za sve korisnike obveza je pridržavanje mjere socijalne distance a ukoliko borave u zajedničkim prostorima mora se poštivati mjeru da ih nema više od petero u istom prostoru ako velična prostora dozvoljava.
Korisnici su dužni dezinficirati ruke prije svakog obroka a ukoliko je moguće tijekom trajanja
epidemije preporuča se da svaki korisnik objeduje u svojoj sobi.
Za pridržavanje mjere u odnosu na korisnike odgovorna je dežurna medicinska sestra ili drugi dežurni djelatnik odnosno drugi pružatelj usluge.
Organizacija funkcioniranja vezano uz ostale medicinske usluge
Županijski stožeri civilne zaštite dužni su iz postojećeg sustava zdravstvene zaštite organizirati uspostavu mobilnih uroloških timova, mobilnih timova za promjenu nazogastrične sonde i trahealne kanile, odnosno osigurati kontinuirano pružanje svih postupaka zdravstvene skrbi na razini primarne zdravstvene zaštite i dostupnost nadležnog liječnika obiteljske medicine te one skrbi s razine specijalističko-konzilijarne zdravstvene zaštite koja se može pružiti izvan bolničke ustanove, uz pridržavanje svih mjera prevencije.
Medicinski djelatnik doma pozvati će hitnu medicinsku službu kada je korisniku životno ugroženo zdravstveno stanje na broj 194. O potrebi za intervencijom odlučit će djelatnik medicinske prijavno- dojavne jedinice a sukladno hrvatskom indeksu prijema poziva. U ostalim slučajevima zadužuje se lokalna zajednica za organiziranje provedbe zdravstvene skrbi i njeno kontinuirano pružanje na razini primarne zdravstvene zaštite i za kućne posjete koje su u nadležnosti liječnika obiteljske medicine. Organizacija bolničke skrbi u nadležnosti je županijskih stožera civilne zaštite. Za sve korisnike kojima je potrebna hemodijaliza obveza je da se smjeste u bolnice za vrijeme trajanja epidemije.
Postupanje kod sumnje na COVID-19 i kod povratka u smještaj i organizirano stanovanje u sustavu socijalnoj skrbi
Izolirati korisnika ili korisnike u zaseban smještaj predviđen za izolaciju bilo da postoji sumnja na COVID-19 kod korisnika ili da se korisnik vraća u ustanovu, odnosno pri hitnom prijemu kada još nisu poznati rezultati testiranja na SARS-Cov-2.
Postupci prema korisnicima koji su bili u visokom riziku od izlaganja infekciji COVID-19 provode se sukladno mjerama samoizolacije u trajanju od 14 dana.
Korisnik s respiratornim smetnjama, ukoliko nije u jednokrevetnoj sobi, smješta se u sobu za izolaciju koju ne smije napuštati niti biti u ikakvom socijalnom kontaktu s drugim korisnicima; te se postupa po posebnoj proceduri i smjernicama (liječnik, epidemiološka služba, bolnica).
Svaka sumnja na infekciju COVID-19 prijavljuje se nadležnoj epidemiološkoj službi te se dogovara postupak testiranja i daljnja obrada, a eventualno bolničko liječenje dogovara se uz telefonsku najavu;
u slučaju teže kliničke slike ili značajnijeg pogoršanja bolesti poziva se hitna medicinska pomoć (194) te se osobu upućuje na bolničko liječenje.
Osobe s respiratornim simptomima ili povišenom tjelesnom temperaturom kod kojih je utvrđena zaraza COVID-19 (neovisno o težini kliničke slike) liječi se u odgovarajućoj bolničkoj ustanovi radi sprječavanja širenja zaraze novim koronavirusom unutar ustanove pri čemu se poziva hitna medicinska služba (194) te se osobu upućuje na bolničko liječenje.
U samoizolaciji su korisnici koji ne pokazuju simptome zaraze (u suprotnom primjenjuje se postupak s korisnicima sa sumnjom na infekciju COVID-19).
U samoizolaciji o korisniku brinu zaposlenici koji su raspoređeni za pružanje usluga isključivo za takve korisnike.
U slučaju nemogućnosti organizacije posla zbog većeg broja zaposlenika koji su u samoizolaciji, stožeri civilne zaštite (državni i lokalni) u koordinaciji s osnivačima mogu preraspodijeliti zaposlenike drugih ustanova i organizacija, a kako bi se osigurala kontinuirana skrb o korisnicima domova.
Umrli sa sumnjom na COVID-19
Ako je osoba umrla a sumnja se da je bila zaražena virsom SARS-CoV-2, osoblje ne smije premještati tijelo umrlog već obavijestiti nadležnu epidemiološku službu i pozvati mrtvozornika kojeg prethodno mora upozoriti na opasnost od zaraze. Ostale upute o postupanju s umrlima dostupne su na www.hzjz.hr.
Ostalo
Omogućiti češće i duže telefoniranje radi ublažavanja posljedica ograničenja posjeta. Do daljnjeg se obustavlja prijam novih korisnika osim na privremeni smještaj u kriznim situacijama uz obveznu izolaciju korisnika u trajanju od 14 dana i prethodno uzimanje brisa za testiranje na SARS-CoV-2.
Obustavlja se pružanje usluge dnevnog boravka korisnika i za korisnike za koje je potrebno
zamjenjuje se uslugom pomoći u kući ili drugom odgovarajućom uslugom. Usluga pomoći u kući osigurava se korisnicima kojima je nužno potrebna skrb i to kroz dostavu gotovog obroka ili dostavu namirnica i lijekova dok se ostali elementi pomoći u kući koji zahtijevaju ulazak u kuću pružaju na način da ih obavljaju djelatnici koji su do daljnjega oslobođeni svih poslova koji zahtijevaju kontakt sa štićenicima doma te pri pružanju usluge koriste svu potrebnu zaštitnu opremu.
Intenzivira se individualan rad s korisnicima te psihosocijalna podrška kako bi se ublažile posljedice ograničenja posjeta te olakšao život kod pružatelja usluge za vrijeme trajanja epidemije.
Sve aktivnosti kod pružatelja usluge organiziraju su na način uvažavanja socijalne distance.
Osigurava se:
• Testiranje i grupiranje sumnjivih (uzimanje briseva) kod pružatelja usluge u sljedećim slučajevima:
- prilikom povratka korisnika socijalne usluge smještaja i organiziranog stanovanja kod svih pružatelja socijalnih usluga (ustanova, obiteljski dom, udomiteljska obitelj i drugi pružatelji socijalnih usluga):
a. iz zdravstvene ustanove,
b. nakon bijega od pružatelja socijalne usluge, - prilikom privremenog smještaja u kriznim situacijama korisnika kod svih pružatelja socijalnih usluga (ustanova, obiteljski dom, udomiteljska obitelj i drugi pružatelji socijalnih usluga):
a. prilikom povratka iz zdravstvene ustanove
b. bili u bijegu od pružatelja socijalne usluge.
Zaštitna oprema koja je prvenstveno namijenja za one koji su u bliskom kontaktu s oboljelim korisnicima, a koju osigurava stožer Civilne zaštite županije.
Najbolja dostupna skrb za oboljele korisnike u domu do prijema u zdravstvenu ustanovu.
Kontinuirana suradnja s liječnikom primarne zdravstvene zaštite (liječnikom obiteljske medicine odnosno pedijatrom) te epidemiološkom službom.
Kontinuirana nužna suradnja s osnivačem.
HZJZ u suradnji s Ministarstvom za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku